Christmas, Manchester and Great White Sharks

En zo begint vandaag alweer de laatste volle week in Kaapstad. Schrik niet, ik blijf nog wel even weg hoor, pas op 22 augustus zal ik landen op Nederlandse bodem. Toch zal ik deze week al alles afronden op de universiteit. Volgende week dinsdag vlieg ik naar Johannesburg waar ik in het noordoosten van Zuid Afrika nog 2 weekjes met neefje Mathijs zal rondreizen. Kruger National Park, Soweto, Drakensbergen en Pretoria mogen niet ontbreken, en hopelijk zullen we daar ook de big5 spotten. Moet wel leuk worden denk ik zo, en anders kan ik altijd nog proberen Mathijs daar achter te laten.

Deze week zal ik dus voornamelijk m'n stage hier afronden. Dat wil zeggen, het praktijkwerk, al het uitwerken heb ik lekker voor me uitgeschoven waardoor ik vanaf september op de VU lekker verder mag aan het verslag. Afgelopen weken heb ik de laatste interviews gehouden met de farm managers, en vrijdag heb ik een presentatie gehouden over de voorlopige resultaten op de afdeling hier. Deze week heb ik nog een laatste afspraak met de project manager om haar te bedanken voor al het werk en haar op de hoogte te stellen van voorlopige resultaten. Hier hoort natuurlijk een lunch met heerlijke wijn bij, dus ik kijk er wel naar uit. Jammer ook dat dat de laatste keer is, realistisch gezien zal ik hier waarschijnlijk niet op deze manier terugkomen, en ik heb het zo getroffen met deze plek. Goed om daar dus even bij stil te staan!
Het laatste verslag sloot ik af met m'n haar al bijna in de glitters voor Christmas in July. Na dit geslaagde kerstgevoel en overloed aan eten hebben Lisette en ik dit nog even dunnetjes overgedaan met een high tea in het Mount Nelson hotel (google dat maar eens). Een prachtig hotel in hartje Kaapstad waar je kunt genieten van heerlijk eten op een prachtig terras. Die zaterdag was het tijd voor de misschien wel belangrijkste voetbalwedstrijd van het jaar hier. Voetbal stelt hier niet zoveel voor, maar door het WK zijn ze toch redelijk besmet met het virus. Elk jaar komt er een belangrijk Europees team richting Zuid-Afrika om een aantal vriendschappelijke wedstrijden af te werken. Dit jaar was het de beurt aan Manchester United, om het op te nemen tegen Ajax Cape Town. De speciale fanwalk (een looproute vanaf het centrum naar het stadion) werd geopend en de sfeer was erg goed. Er zijn hier veel banden met de UK, waardoor er misschien wel meer mensen voor Manchester aan het juichen waren dan voor het lokale team. Als je je Liverpool of Arsenal fanshirt aanhad keek trouwens ook niemand raar op.

Afgelopen zaterdag ben ik met een aantal Nederlandse meiden naar Gansbaai gereden, een dorp dat ook wel bekend staat als ‘shark capital of the world'. Met andere woorden, wil je witte haaien zien, dan moet je hier zijn! Na uitgebreide veiligheidsinstructies en een spannende boottocht richting de plek waar de kooi al klaar lag, konden we na een minuut of 2 al de eerste haaien onder de boot door zien zwemmen. Eenmaal in de kooi was het net of je naar een goede kwaliteit haaienfilm op tv aan het kijken bent, heel onwerkelijk. En nee, je hoeft dus echt je huis niet meer uit om dingen te ervaren zoals dit. Grapje, want het was prachtig, het water was helder en we hebben 9 verschillende haaien gezien, ze zijn echt zo indrukwekkend als je zou denken. Achteraf bleek ik ook lekker onhandig uit de kooi te zijn geklommen terwijl de haai bijna de kooi aantikte.. Eenmaal uit de kooi bleek de zee net ruig genoeg om mij flink zeeziek te maken, dat moet je tenslotte ook een keer meemaken.

Nu ik in mijn hoofd al aan veel dingen moet denken die ik hier moet afronden deze laatste dagen, besef ik me ook goed dat het voorbij is gevlogen. Ik geniet echt nog steeds van alle Zuid Afrikaanse dingen. Heb een Zuid Afrikaans kookboek gekocht, heb dat uitgebrobeerd maar ze hier ook blij kunnen maken met echte hollandse appeltaart (bedankt mama). Vergeet ook niet het lokale bier, hmmm. De mensen zijn zoals ze hier zeggen echt ‘Kaapstads'. Westers, maar erg bourgondisch. Er zijn enorm veel mensen die hier niet vandaan komen, maar toch al wel tientallen jaren met veel plezier wonen en ik snap dat wel. De stad is veelzijdig, met 20 minuten sta je op Miami-achtige stranden, of op de Tafelberg na een intensieve hike. Walvissen, haaien, pinguins en safariparken zijn allemaal binnen een dagtrip te bereiken.

Aan de andere kant hoor je wel elke dag op de radio uitgebreide verslagen van verkeersongelukken, branden in de townships (en die zijn verwoestend) en opstootjes bij de ‘gangs'. Ook zie je mensen op de dag dat ze hun salaris uitbetaald krijgen (‘pay-day') slingerend over de snelweg gaan. Die mensen hebben sowieso hun loon besteedt aan wat 750 ml (heel gewoon) flessen bier, en dan maar hopen dat ze alleen zichzelf verwonden. Lopen op de snelweg is hier sowieso heel normaal. Zoals wat Zuid-Afrikaanse meiden zeiden: ‘hoe kom je anders van het ene dorp naar het andere?'. Stoppen op de vluchtstrook is ook aan de orde van de dag, dit met vele mensen lopend op deze plek is dus niet echt een succesvolle combinatie.

Het wordt dus alleen maar leuker om te kijken hoe ik Johannesburg en omgeving ga beleven. Dit is volgens velen een heel andere omgeving, dus dat kan alleen maar een ervaring worden!
Voor deze week ga ik mijn bureau op de uni maar eens leegmaken, en m'n tassen inpakken. Na Johannesburg ben ik nog maar een dag in Kaapstad en dan vlieg ik weg uit Zuid-Afrika. Ik zal kijken of ik tegen die tijd nog even verslag te doen van de reis, en anders breng ik jullie in Nederland weer op de hoogte. Heb erg zin om iedereen weer te zien!

Liefs van Anne

Reacties

Reacties

Janine

An, super leuk dat je het nog steeds zo naar je zin hebt zeg! En dat de tijd is omgevlogen is daar natuurlijk alleen maar een goed teken van :) Succes met het afronden van de laatste dingetjes en alvast heel veel plezier voor de komende weken! Super leuk om nog wat meer van Afrika te zien zeg! Straks maar eens een fotokijkdagje plannen denk ik zo :)
xx Janien

Loes

Lieve An, ik droom helemaal weg bij je verhaal! En dan te bedenken dat de big5 je nog te wachten staan! Dat moet een makkie worden na dit big shark;) geniet nog van je laatste week in Kaapstad! Wij moeten hier beginnen aan de zomerfeesten zonder jou:( xx

Geertien

1 punt gescoord bij mijn gok naar de dieren die tot de Big 5 behoren.. Beetje jammer ;) Alleen de leeuw had ik ook in mijn rijtje staan.. Maar super als je die beesten samen bij de haaien aan je lijstje kunt bijvoegen zeg, erg gaaf!

Succes met de afronding van je laatste dingetjes daar in Kaapstad en ik ga je nu weer verder spreken op facebook, haha!

XX

lies

hee an!!
dat klinkt goed je verhaal!! gaaf hoor ' zwemmen' ;) met haaien!! klinkt allemaal erg leuk! geniet nog van die paar laatste weekjes! het flesje wijn staat al koud voor tijdens het luisteren naar jou verhalen ;) xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!