Onderzoek en Verhuizen

De afgelopen weken is m'n onderzoek echt op gang gekomen, dus het lijkt me een goed moment om jullie daarvan op de hoogte te stellen. M'n stage houdt een onderzoek in aan het Nutrition information Centre University Stellenbosch (NICUS). Het NICUS houdt zich bezig met voeding en adviezen over heel Zuid-Afrika. Op dit moment heeft NICUS een project wat zich bezighoudt met voeding en leefstijl van farmworkers (mensen die werken op farms; boerderijen). Er zijn hier in deze regio meer dan 200 wijnboerderijen met vaak gemiddeld 150 mensen in dienst. Helaas hebben ook deze mensen steeds vaker last van overgewicht en daarbij horende chronische ziekten (diabetes, hart- en vaatziekte, hoge bloeddruk). Mede daarom heeft 1 van de farms uit de regio gevraagd of NICUS lessen kan geven over gezonde voeding en leefstijl. Het NICUS heeft vervolgens besloten dit ook geheel te gaan onderzoeken. Dit houdt in dat van deze farm alle werkers worden onderzocht (lengte, gewicht, cholesterol) en dat er vragenlijsten over voeding worden afgenomen, wat weten deze mensen, en hoe gaan ze ermee om. Dit wordt dan over een jaar weer getest, om te kijken of ze wat van de lessen opgestoken hebben. Wat is nu mijn taak vraag je je af?

Naast mijn tijd doorbrengen in prachtige wijnlandschappen, met wijn, maar ook kaas en chocola en bijbehorende proeverijen moet er natuurlijk ook wat gebeuren. Omdat wij op de VU leren om te denken vanuit het ‘patientenperspectief' ga ik kijken wat de farm workers ZELF daadwerkelijk denken over hun voeding en leefstijl. Vinden zij dat ze gezond eten, vinden zij dat er een probleem is, en wat is dat probleem dan. Daarnaast wil ik weten wat ze denken over de lessen die ze gaan krijgen. Denken ze dat ze dit nodig hebben, vinden ze dit nuttig, en waarover zouden ze dan moeten gaan? Wij kunnen hier namelijk wel bepalen wat belangrijk is, maar als de farm workers daar anders over denken dan hebben de lessen vervolgens geen effect. Ik ga deze interviews met ongeveer 16 farm workers houden, van verschillende farms, om zo te kijken wat de attitudes en perspectieven zijn van verschillende farm workers.

Het resultaat van de interviews zou moeten zijn dat wij erachter komen hoe we de lessen moeten gaan maken. Waar zouden de lessen op gericht moeten zijn, en in welke vorm. Deze lessen worden waarschijnlijk pas in augustus gegeven, hopelijk ben ik dan nog niet weg, want dat lijkt me erg interessant.

Voor het houden van de interviews heb ik lokale mensen nodig die zowel Afrikaans als Engels als isiXhosa spreken. Ik kan de farm workers waarschijnlijk niet voldoende begrijpen. Zij gaan de interviews houden en voor mij vertalen. Die lokale mensen ga ik morgen trainen, zodat we vrijdag de eerste interviews kunnen gaan doen. Dit klinkt nu erg gemakkelijk, dat valt in werkelijkheid vrijdag vast tegen, maar dat zien we dan wel. Ondertussen zijn we dus ook nog bezig met het zoeken naar nieuwe farm workers zodat we hopelijk 16 mensen kunnen interviewen.

Tot zover het onderzoek, want er is natuurlijk nog wel meer te beleven. Zo zijn we verhuisd naar een studentenbuurt in de stad. We moeten nu wat langer rijden om naar de universiteit te komen, maar wonen wel meer in de stad en dat is leuker, in een internationaal studentenhuis met drie anderen. Ook zijn er weer heel wat mensen terug naar Nederland, dus we hebben een hoop afscheidsdiners gehad. Verder ben ik met Anouk (Nederlands meisje) 3 uur gaan paardrijden in de duinen, wat heerlijk was, en zijn naar de botanische tuinen geweest. Ook ben ik met Sam mee geweest naar de townships, hier zal zijn onderzoek plaatsvinden. Townships zijn de ‘krottewijken' naast de grote steden, waar mensen tientallen jaren wonen in houten hutjes (waar het in de zomer 35 graden is en in de winter onder nul).

Gelukkig heb ik zondag oma nog kunnen verrassen door te skypen op haar verjaardag. De kamer was gevuld met mensen (lees: bejaarden) die waarschijnlijk nog niet eerder zo makkelijk contact hadden gehad met iemand die zo ver weg was, echt heel leuk! Ze kropen ongeveer IN de Ipad om te zien of ik ook bewoog :)

Volgende keer meer!

Liefs, Anne

PS Nieuwe adres:

Anne Vermond
52 Polo Road
Observatory
7925 Cape Town

Reacties

Reacties

mama vermond

Leuk verhaal Anne! Goed geschreven (farmworkers is volgens mij wel aan elkaar)(we kennen elkaar he). Ik ben bijna jaloers op je bezigheden, het lijkt me zo leuk.
voorlopig heb je nog niets van de zomer gemist, want ook vandaag valt het langdurig met bakken uit de lucht.
Hart. groeten en liefs, ma

Jan

Ha zussie!
Ziet er goed uit! Leuk onderzoek lijkt me wel. Gezien je foto's vroeg ik me al af of er ook nog wat gewerkt gaat worden, maar ik zie dat het op gang gaat komen. Ben benieuwd!
Veel plezier weer. Hier is het, zoals ma al zegt, butweer. Ga je nog een beetje voetbal kijken?
Gr. je broer

Jeroen

Ziet er goed uit, leuke foto's. Lijkt wel vakantie.

Marjo

An, wat een glasheldere uitleg over het patientenperspectief!! Nu alleen de post-its nog, en je kan zo aan de slag ;)

maria

He Anne.. het is echt stil tijdens het woensdagdiner.. geen telefoontje om de culinaire gerechten te beschrijven etc etc.. Maar zo te lezen vermaak jij je ook wel !!
En een erg interessant onderzoek lijkt het mij.. ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren..!!

groeten van een lekker gegeten Maria..
( het eten was in stijl.. oranje..)

monique

Ha! Dit zijn de spannende verhalen waar ik op hoopte!

Ook je onderzoek klinkt uitdagend én interessant.

Heel veel succes en plezier bij je interviews de komende weken. XX

oma Overbeek

Ha Anne, ik probeer met hulp van je moeder ook een reactie te plaatsen. leuk om zo te lezen van iedereen. veel plezier verder en we mailen weer. groetjes van oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!