Rugby, Ballet en Haaialarmen

Terwijl iedereen mij op de hoogte houdt van het herfstweer in Nederland kan ik jullie vertellen dat ik hier ook al een week geen zon meer heb gezien. Het is duidelijk winter, mijn zomerse kleur die ik had gekregen is definitief verdwenen, en de dagen binnen doorbrengen is soms noodzaak geworden. Gelukkig is het kenmerkend van een stad die aan bijna alle kanten door zee en bergen omringd wordt dat het weer per uur omslaat, en uiteindelijk zou het eind juli en augustus alleen maar beter weer moeten worden, daar gaan we maar voor! Ik heb overigens niets te klagen, want een autootje wat ons overal naartoe brengt en er zijn genoeg dingen waar je geen mooi weer voor nodig hebt.

Alweer drie weken geleden waren we getuige van de finale van de junior rugby league. Rugby is hier DE sport, en in de finale stonden de teams van Zuid-Afrika en Nieuw Zeeland tegen elkaar. Om echt te kunnen genieten hadden wij ons uitgebreid laten voorlichten over de spelregels zodat we niet op de verkeerde momenten zouden juichen. Uiteindelijk ging Zuid-Afrika er met de winst vandoor waardoor het feest helemaal groot was. Op 21 juli verwacht ik een nog groter festijn, als het lokale Cape Town Ajax (voetbal) een wedstrijd gaat spelen tegen Manchester United, uitverkocht in 15 minuten, maar wij hebben gelukkig kaartjes!

Tussendoor wordt er ook nog regelmatig gesurft. Ik mis het fietsen hier erg, dus om nog enigzins wat actief te zijn kun je dan het water in. Het water is overigens ijskoud, zelfs met wetsuit, maar voor een Hollander die gewend is aan ijs is het natuurlijk nog wel te overzien. Overigens staat Zuid-Afrika natuurlijk wel bekend om zijn haaien, en zijn verfijnde (?) haaialarmen. Om te kijken of er mogelijk een haai aanwezig is in de baai, staat er een wachter boven op een berg om schaduwen te spotten. Mocht hij enige verdenkingen hebben gaat het haaialarm af en wordt er geadviseerd het water uit te gaan. In hoeverre dit betrouwbaar is, tja.. Wij blijken in ieder geval de laatste keer 15 minuten na het haaialarm gewoon het water in te zijn geweest. Geen zorgen overigens, ik oefen in zulk ondiep water dat alleen de jonkies een kans maken om dichtbij te komen!

In A'dam breng ik regelmatig de maandagavonden door in de kroeg, voor de welbekende pubquizzen. Een aantal ronden met vragen die je samen met je team moet beantwoorden, in de hoop dat je het beste team bent van de avond. Gelukkig zijn er ook in Kaapstad pubquizzen, waardoor we nu op maandag in Mr Pickwick te vinden zijn. Erg druk wordt het niet bezocht waardoor we er na 2 keer oefenen maandag voor het eerst met de winst vandoor konden gaan.
Ruim een weekend geleden was het dan eindelijk tijd voor een roadtrip. Vlakbij Port Elizabeth (ruim 800 km richting het oosten) vond een Artsfestival plaats. Dit is een reden voor mensen uit heel Zuid-Afrika om af te reizen richting Grahamstown. Wij zijn op donderdag met een auto vol vertrokken richting Port Elizabeth, om vrijdag daadwerkelijk bij het festival aan te komen. Het was echt genieten om eens in een kleiner stadje te zijn, waar het eindelijk mogelijk was om zonder gevaar te liften van het ene podium naar de andere, en waar je ook kon rondlopen om vier uur snachts. Uiteindelijk hebben we van allerlei mooie optredens genoten, ballet, dans, zang, en zelfs nog een dancefeest meegepikt om zondag weer 800 km terug te touren. Met 4 slapende mensen in de auto, Ipod in de oren en prachtig weer cruisend over de Garden Route (google dat maar eens!) terug richting Kaapstad had ik een heerlijke tijd. Zeker toen er ook nog 4 giraffen aan de kant van de weg stonden. Deze bleken in een Safaripark te staan, maar ach, dat hoorde ik pas later!

Wat onderzoek betreft gaat alles z'n gangetje, het redelijk saaie werk is aangebroken in de vorm van het uittypen van alle interviews. Dit gaat gestaag, als ik het maar afwissel met wat ander werk. Het kwam dus mooi uit dat Sam na een week veldwerk in een township nog 1 dag terugging. Ik kon mooi helpen met het afnemen van vragenlijsten. Zo ging ik dus op pad met 2 lokale mensen, op zoek naar mensen die in het verleden ook hadden meegeholpen aan het onderzoek. Dit is vrij lastig in een sloppewijk zonder duidelijke huisnummers en structuur. Ik heb wel erg genoten, van de kinderen die overal spelen, van de toegankelijkheid van mensen, en het samenwerken met lokale mensen. En als er dan gedurende het interview met een moeder een kindje van 1,5 zo op de knie getild wordt en blijkt nog borstvoeding te krijgen is dat wel een prachtig moment.

Het komende weekend zijn er weer wat feestjes van studenten die weggaan, en op zondag gaat de mooie jurk aan voor het Kaapse ‘Christmas in July'. Compleet met kerstboom, versieringen en de door mij geliefde gluhwijn, ik kan niet wachten!

Veel liefs en kussen vanuit Kaapstad

Reacties

Reacties

Marissa

Heerlijk verhaal weer An! Maar je durft wel, lekker in het water met al die haaien in de buurt! Ook al zijn het kleintjes, lijkt me toch best eng.
Veel plezier met Christmas in July!
xx Maris

Geertien

Aah, klinkt fijn allemaal! Gelukkig kan je ook nog wat genieten van sport(activiteiten)! :)

Ingrid

Anne, toch, ik dacht te lezen een ARTS festival, je weet wel met veel medici enzo. Ik dacht al die is serieus bezig. Maar ik begrijp nu de strekking van het verhaal, ook heel leuk natuurlijk. Heb je al iets van de big 5 gezien of gaat dat nog komen?
Geniet nog maar even van de lekkere Sud Afrikaner wine, wij gaan volgende week aan de Franse soorten beginnen. Wij zullen aan je denken.
Gr. en tot gauw....
van de Breugels.

Gouri

Ann!!!

Het is idd herfst hier Pff :(

Maar gaaf van dat rugby! Ik heb daar wel eens een film over gezien...het is idd DE sport ;)

Maar wat een leuk verhaal en wat ben ik jaloers!!
Ik ben wel blij dat ze daar pubquizen hebben, want jij kunt niet zonder ;)

Nou meid geniet er nog even van!!!!

Liefs!!

Jan

Ha zus,
Die garden route ziet er inderdaad echt fantastisch uit! Eigenlijk zou je hem moeten vliegen :)

Gaaf ook dat je naar die wedstrijd gaat! Lijkt me ook wel erg cool!

Nadine

Klinkt weer super leuk allemaal!:) Kerst in Juli moet kunnen, geniet van de gluhwijn! En van alle andere feestjes, surfdagjes, pubquizzen en roadtrips!!:D

Dikke kus!

Sophie

Ha lieve meid!!

Wat kan je toch schrijven! :D Heerlijk om even uit het natte NL meegesleurd te worden naar een land ver van hier waar je haaien in plassen tegen komt, mensen de enige trein van de dag weten te missen, er nog betere wijnplaatsen zijn dan een wijntap in de keuken en bovendien het land dat Onze (!!) ANNE 'heeft' (potverdorie :D)

Geniet en kom gauw terug! ;D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!